דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו צבע התקשורת שלי? 

מאת    [ 05/02/2008 ]

מילים במאמר: 1077   [ נצפה 2893 פעמים ]


    • מהו צבע התקשורת שלי?

מאז ומעולם הרגישו בני האדם צורך לתקשר ולהעביר מסר אל חבריהם, משפחותיהןם ובני/בנות זוגם. החברה מושתת על תקשורת והעברת מסרים מהאחד לשני. בתחילה התקשורת הועברה דרך ציורים שהעבירו את המסר או הסיפור אותו רצה האדם להעביר, סוג נוסף של תקשורת היה תקשורת דרך הצגה, העברת המסר דרך ביטויי גוף והשמעת קולות. הצורך לתקשר ולהעביר מסר היה קיים מראשית הזמנים רק הדרך השתנתה והתפתחה. תקשורת היא היסוד של כל מערכת יחסים. מערכת יחסים ללא תקשורת אינה מערכת יחסים. התקשורת בנויה על העברת מסר מצד אחד וקבלתו ע"י צד שני. האם המסר הועבר והובן? האם המסר היה בהיר מספיק עבור הצד השני? האם המסר הכיל את כל הפרטים שצריך לדעת הצד השני? האם המסר הועבר בצורה עדינה או בצורה קורקטית? תקשורת היא ביטוי של רגש וכך גם המילים בהן אנו בוחרים להשתמש בתוך מערכות היחסים שלנו. מילה שהיא פוגעת עבורי אינה בהכרח פוגעת עבור האחר. לתקשורת צבעים רבים ולכל אחד ואחת מאיתנו יש את צבע התקשורת האישי שלו. כשמסר לא מועבר בצורה הנכונה עבור הצד השני נוצר קצר במקום קשר. חשיבות העברת המסר והבנתו היא הבסיס לכל מערכת יחסים טובה, מתפקדת ומפרגנת לאורך זמן. אם בתוך מערכות היחסים שלנו דרך העברת המסרים אינה זורמת מערכות היחסים שלנו לא יזרמו. מערכת יחסים חזקה ויציבה לומדת את צבעי התקשורת של חבריה ומשתמשת בהם כדי להעביר את המסרים, ומוודאה שהם אכן הועברו והובנו. המילים הן הגשר שמחבר בין בני האדם, המילים יכולות להיות מחזקות ומעצימות אך יכולות להיות גם פוגעות ומקטינות. תמיד עומדת בפנינו הבחירה באילו מילים להשתמש, וככל שנבחר ביותר מילים מחזקות כך הסיכוי שלנו להישאר בתוך מערכת היחסים יגדל. נתינת משוב ותהליך הבהרת ציפיות הם דברים הכרחיים בכל מערכת יחסים. הבחירה להשתמש במילים מחזקות ולא במילים מקטינות ופוגעות נמצאת בידינו. כדי שהתהליך יהייה יעיל ומוצלח עלינו לזכור להשתמש במילים ברורות ובהירות ולוודא כי בצד השני המסר נקלט בדרך בה התכוונו להעבירו. חשוב ללמוד את צבע התקשורת של הצד השני במערכות היחסים שלנו, ומתוך הנסיון שצברנו במערכות היחסים שלנו אנו כבר יודעים איזה צבע תקשורת עובר בצורה טובה וחלקה ואיזה צבע תקשורת מביא לקצר, חוסר הבנה, כעסים, תסכול ומרירות, תחושה של חוסר פירגון, חוסר תמיכה, כל המחירים שאנו משלמים כשאנחנו לא רגישים לצבע התקשורת של האנשים במערכות היחסים שלנו. חשיבות למידת צבעי התקשורת יכול להיות לעיתים התנאי היחיד לקיום מערכת היחסים או לאיבודה. אובדן של מערכת יחסים תמיד כרוך בתחושה של כישלון, כאב ועצב. אם ניתן דעתנו לצבעי התקשורת ונזהה את צבע התקשורת שלנו ושל האנשים בתוך חיינו נוכל לחסוך מעצמנו עוגמות נפש רבות ונצליח לתקשר בצורה יעילה במקומות שבעבר נכשלנו. אם לא נתעקש להגיד רק את שלנו ונפתח עצמנו להבנה שלתקשורת צבעים שונים נוכל לשדרג את איכות התקשורת בחיינו ולנהל מערכות יחסים נקיות מפגיעה ועלבון. להלן כמה דוגמאות לצבעי התקשורת והשוני בינהן:

תקשורת כחולה: אדם שצבע התקשורת שלו הוא כחול ידבר במילים קצרות, קורקטיות, יגיד משפטים קצרים וממצים, לא יאריך במילות חיבה ואהבה, מעשיו הם מילותיו כלומר, דרך מעשיו הוא יבטא את רגשותיו ותחושותיו, תמיד יהיה קל יותר עבורו לעשות מעשה במקום לדבר. אם נתן מילתו אפשר לסמוך עליה ושום דבר לא ישנה אותה. השיחות עם אדם שצבע התקשורת שלו כחול תהיינה קצרות, יעסקו בעיקר ולא בתפל, הוא לא יאריך במילים ויראה בכך בזבוז זמן.

אדם שצבע התקשורת שלו כחול צריך להיזהר ממתן משוב קצר ופוגע, לצד השני זו יכולה להיות חוויה לא נעימה ותחושה של פגיעה. עליו לברור מילותיו ולהוסיף רוך ועדינות אם הוא רוצה שמערכת היחסים שלו תימשך. עליו לזכור שיש שני אנשים במערכת יחסים ולפעמים גם יותר וצריך להפגין סבלנות והקשבה לכולם.

תקשורת אדומה: אדם שצבע התקשורת שלו אדום ידבר במשפטים ארוכים מלאי מילות תיאור ורגש, יתן דוגמאות לכל דבר שיאמר, יפגין חיבה ואהבה בצורה פיזית, כל נושא שיעלה לשיחה יועלה בצורה מלאת תשוקה, התלהבות ואימפולסיביות. אדם שצבע התקשורת שלו אדום תמיד יבטא את רגשותיו ותחושותיו, תמיד יגיד מה על ליבו לטוב ולרע, ידע להרעיף מילות של אהבה ומחוות של אהבה, וכך גם להרעיף מילות כעס ואכזבה. תקשורת אדומה היא תקשורת ספונטאנית ולכן מביאה הפתעות איתה.

אדם שצבע התקשורת שלו הוא אדום צריך להיזהר מחוסר סבלנות בהקשבה שלו לצד השני, בנתינת משוב עליו לזכור לקבל את רשות הצד השני ולמצוא את הזמן הנכון. עליו לזכור שלא כולם ספונטאניים וזורמים כמוהו ולפעמים צריך להוריד קצת ווליום. עליו להיזהר מצדקנות בויכוחים ולזכור שלצד השני יש גם מה להגיד ואולי הוא גם צודק. להיזהר לא להגיע לפינות.

תקשורת ורודה: אדם שצבע התקשורת שלו ורוד ידבר במילים רכות ועדינות, תמיד יוודא שלא פגע בצד השני, יביע מילים של דאגה ואיכפתיות, הרווחה של הצד השני תמיד תעמוד בראש מעייניו. אדם שצבע התקשורת שלו ורוד תמיד יבקש רשות להביע עמדותיו, מחשבותיו ורצונותיו, הוא יבדוק היכן זה תואם עם הצד השני ויעשה הכל כדי שהמערכת תעבוד. הוא יהייה מאוד קשוב לצרכיו של בן/בת זוגו וייתן עליהם מענה. מילותיו תהיינה אוהבות, מפרגנות, מכילות, ורגישות.

אדם בתקשורת ורודה צריך להיזהר מלא להגיד את רצונותיו, מחשבותיו ודעותיו למען שלום הבית, עליו לזכור שהוא חלק בלתי נפרד מהמערכת ואל לא לוותר על עצמו למען הקשר. עליו להיות אמיץ ולתת משוב היכן שצריך ולבטא את צרכיו בקול רם בתוך מערכת היחסים ולוודא שהם ממולאים.

תקשורת טורקיז: תקשורת טורקיזית הינה תקשורת של הלב. אדם שצבע התקשורת שלו טורקיז תמיד יאמר את האמת, יהייה ישר, יגיד את שעל ליבו בצורה כנה ואמיתית ולא פוגעת. אדם שצבע התקשורת שלו טורקיז ישתמש במילים עדינות, מילים שמבטאות את רחשי ליבו. הוא יהייה רגיש לצרכי בן/בת זוגו וחשוב יהייה לו שהם יאמרו את האמת ויהיו ישרים איתו. תהיינה שיחות עמוקות וגילויי חיבה ואהבה ברמות תקשורת עמוקות מאוד. אדם שצבע התקשורת שלו טורקיז צריך לדעת כל הזמן מה הלב שלו ושל האנשים איתם הוא במערכת יחסים מרגיש. הוא ירגיע, ימתן וירעיף רוגע במילותיו.

אדם שצבע התקשורת שלו טורקיז צריך להיזהר ממנת יתר של כנות ופתיחות, עליו לזכור שלא כולם יכולים להיפתח מהרגע הראשון ולדבר על הכל וזה בסדר, עליו לזכור שלא כל רגע צריך להפגין חיבה ואהבה, וזה בסדר לנהל גם שיחות קצרות על עינייני היום.

תקשורת צהובה: אדם שצבע התקשורת שלו הוא צהוב יביא המון ידע לתוך מערכות היחסים שלו. זו תהייה תקשורת של למידה הדדית, התקשורת הצהובה מביאה המון ידע שנלמד ונרכש לאורך השנים כמו גם ידע חדש. זו תהייה תקשורת של הפרייה הדדית אינטלקטואלית. תהייה המון שמחה בתקשורת הצהובה ותמיד יעלה חיוך על הפנים בזמן השיחות.

אדם שצבע התקשורת שלו הוא צהוב צריך להיזהר מעודף בטחון עצמי ו"אני יודע הכל", מתסמונת אגו מנופח, מביקרותיות ושיפוטיות של הצד השני גם אם הוא לא יודע הכל. כפי שראינו צבעים רבים לתקשורת, וכשהתקשורת היא הבסיס לכל מערכות היחסים יש לתת את הדעת והלב לכך שלא כולנו מדברים באותו הצבע. ככל שנלמד ונזהה את צבע התקשורת כך תעלה איכות מערכות היחסים שלנו וזו הרי שאיפתנו.


    • לעושר של מילים צבעוניות שמביאות אושר לחיינו!
הדס יוספוביץ מאבחנת ומטפלת באורה סומא ומאמנת אישית
http://www.metaplim.co.ilhadasaurasoma
דוא"ל hadas.aurasoma@gmail.com
03-6772635 0522-347996



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב